Köpvillkor
1. Om Köpvillkoren
- Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller för alla köp som du gör från gasspisen.se (”Webbplatsen”) eller via telefon, e-post och vid beställning i något av våra showroom. Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp hos oss.
- Avtal ingås med Nordic Collection AB , organisationsnummer 559220-7475 och adress Strömögatan 8, 164 40 Kista, Sverige
- Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta vår kundtjänst genom att maila till info@gasspisen.se eller genom att ringa 08-755 95 90.
2. Beställningar
- För att genomföra ett köp hos oss behöver du vara minst 18 år och ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag.
- Om du genomför ett köp som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.
- Vissa av våra produkter går endast att beställa på Webbplatsen genom att du skickar en offertförfrågan till oss genom Webbplatsen. Du kan också kontakta oss på de kontaktuppgifter som framgår ovan. Det gäller till exempel för stora och skrymmande produkter. Vid en offertförfrågan kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.
3. Order- och leveransbekräftelse
När du har slutfört ditt köp hos oss får du en automatisk orderbekräftelse via e-post, som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas.
4. Priser och information
- Vid beställning gäller de priser som anges vid tidpunkten för beställningen. Alla priser till privatpersoner inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
- Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges i samband med köpet är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.
5. Information om produkterna
Alla bilder som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan variera mellan olika produktionstillfällen.
6. Tillvalstjänster i samband med produktköp
- I vissa fall kan tillvalstjänster, såsom installation och montering, erbjudas i samband med ditt köp. Om sådana tillvalstjänster finns kommer dessa att presenteras för dig och du väljer själv om du vill avtala separat om sådana tilläggstjänster. För vissa skrymmande varor kan du göra en förfrågan om tillvalstjänster och vi kommer då att kontakta dig.
- Du ansvarar för att följa de anvisningar som vi från tid till annan lämnar i samband med köpet av tilläggstjänsten, till exempel förutsättning för att vi ska kunna installera produkterna i ditt hem.
7. Betalning
- Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB (publ) erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår alltid i samband med ditt köp och på vår Webbplats, läs mer här. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma.
- Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ här. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Klarnas dataskyddsinformation.
- För vissa specialbeställda och måttbeställda produkter betalar du delvis i förskott. Om förskottsbetalning ska göras framgår det alltid innan du gör din beställning.
8. Presentkort
Stenlunds presentkort är giltiga i ett år från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar hos oss. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid.
9. Frakt och leverans
Leveransalternativ
- Vi erbjuder olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid innan du genomför ditt köp. Du ansvarar för att följa de anvisningar som vi från tid till annan lämnar i samband med specifika leveransalternativ, t.ex. förutsättning för inbärning av produkterna i ditt hem.
- Du hittar fullständig information om våra leveransalternativ här.
- Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.
Fraktkostnad
- Om inget annat framgår i samband med ditt köp, är frakten kostnadsfri om du handlar för över 499 kronor. Om du handlar för under 499 kronor eller väljer ett dyrare fraktalternativ än vår standardleverans, t.ex. med inbärning, tillkommer en fraktavgift. Hur stor fraktavgiften är beror på vilket fraktalternativ du väljer och framgår alltid i samband med ditt köp. Du hittar fullständig information om våra fraktkostnader här.
Leveranstid
- Den förväntade leveranstiden anges innan din beställning och i leveransbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer och om produkten finns i lager. Den uppskattade leveranstiden som anges innan köpet beräknas från den slutliga leveransbekräftelsen och inte från tidpunkten när du genomförde beställningen.
Ej uthämtade paket
- Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på max 250 kronor, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.
- Om du har valt hemleverans och inte följer instruktionerna för mottagande, till exempel inte är hemma och tar emot din leverans, har vi rätt att ta ut en kostnad på max 999 kronor som motsvarar den extra fraktkostnaden.
10. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor
- Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.
- Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde eller inte längre har rätt till en viss mängdrabatt. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.
11. Ångerrätt
- Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat hos oss.
Undantag för vissa produkter
- Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Dessutom undantas tjänster som har fullgjorts när du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts.
- Om du handlar en produkt där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå i samband med beställningen.
Värdeminskning av använda produkter och ersättning för utförda tjänster
- Om du använder en produkt som omfattas av ångerrätten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag innan vi gör din återbetalning, t.ex. om du låter produkten installeras, monteras eller annars använder produkten innan du utövar din ångerrätt. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick och i originalemballage.
- Du är även skyldig att i vissa fall ersätta oss för en proportionell andel av priset när en av våra tjänster har utförts innan du ångrar köpet. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst. Kostnaden kommer att dras av från din återbetalning.
Hur du ångrar ditt köp
- Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att meddela oss om att du vill utöva din ångerrätt genom att mejla oss på info@gasspisen.se eller ringa 08-755 95 90 och använda retursedeln som du får av oss. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
- Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten, om skadan eller förlusten orsakats av att du varit vårdslös, till exempel vid emballering av produkten. Om transport ska bokas för din retur kommer det ske genom kontakt med vår kundtjänst.
Returfrakt
- Du bekostar själv returfrakten på 99 kronor när du returnerar ditt köp. För skrymmande varor, är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst. Kostnaden uppgår till max 999 kronor. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Återbetalning
- När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Tänk på att du ansvarar för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du varit vårdslös.
- Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte, t.ex. kostnader för inbärning.
- Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
12. Reklamation
- Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den tvingande konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
- Om du vill reklamera en produkt kan du mejla oss på info@gasspisen.se eller ringa 08-755 95 90 och använda retursedeln som du erhåller på mejl. Vår adress för klagomål är Strömögatan 8, 164 40 Kista, Sverige.
- När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.
- Om reklamationen inte är giltig enligt gällande lag har vi rätt att ta ut en administrativ avgift på max 2500 kronor, vilket motsvarar våra kostnader för administration, undersökning och frakt eller våra serviceteknikers kostnader för hembesök.
13. Garanti
Vi lämnar garanti på vissa av våra produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin och vad garantin omfattar framgår här samt av respektive produktbeskrivning i samband med ditt köp.
14. Särskilt för varor med digitala delar
- Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, t.ex. en app eller en mjukvara. I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan t.ex. vara fallet om produkten är avsedd att användas tillsammans med en app.
- Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det i samband med köpet. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.
- Säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar kommer att tillhandahållas i enlighet med vad som krävs enligt tillämplig lag.
- Vi ansvarar inte för eventuella fel som beror på att du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls och om du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenser av bristande installation och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.
15. Våra skyldigheter
- Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Vi ansvarar dock bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
- Vi ansvarar inte för skador som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig, strejk, pandemi eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om vi på grund av Force Majeure är förhindrad att fullgöra våra skyldigheter enligt avtalet eller dessa Köpvillkor, har du rätt att frånträda avtalet i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning.
16. Om dessa Köpvillkor
- Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp hos oss.
- Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag. Du har alltid rätt till de tvingande konsumenträttigheter som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. Ingenting i dessa Köpvillkor ska tolkas som en begräsning av sådana rättigheter.
17. Särskilda villkor för företag
För kunder som handlar av oss i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt eller tjänst som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.
18. Frågor, klagomål eller tvist
- Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.
- Vid eventuell tvist med privatpersoner följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan. För att få tillgång till det alternativa tvistlösningsorganet i ditt land, klicka här. I Sverige kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN), ARN.se. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm.
- Du som privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.